torsdag 21 augusti 2008

Stekare & Bonnläppar



Som sagt så har jag bott i Stockholm i 3 år och hade hur jävla kul som helst under den perioden. Självklart var det mycket fest & på den tiden var det Köket som gällde. Niklas Rahm i dörren, Eric Prytz - Call on me, i högtalarna, champagnen flödade & lokalen var full med lejonmanar & B- kändisar. Jag glömmer aldrig ett av dem första besöken på Köket, en kille med en hel burk hårvax i håret traskade fram till mig och sa: " Tja, har du lust & komma över till oss & steka lite" ?Han pekade bort mot ett bord fullt av klonade lejonmanar. Jag, en nyinflyttad skåning såg ut som ett levande frågetecken. Allt jag kunde se framför mig var en stekpanna & en massa mat os och jag kunde inte förstå vad denna kille snackade om? Han fortsatte att upprepa sig & jag fortsatte svara "Va´?" Till slut sa han med en suck: " har du lust & komma över & dricka lite champagne" ? Allt jag klämde fram var: "Nä". Han vände surt & gick.


Det var första gången jag fick höra ordet steka & inse att det inte alls hade något med matlagning att göra.


Man vande sig snabbt vid nattlivet runt Stureplan och jag har många roliga minnen därifrån. Men efter ett tag tröttnade jag & beslöt mig för att tillfälligt flytta hem till Malmö.

Och wow, vilken kulturkrock! Hade helt glömt bort hur nattklubbarna i Malmö fungerade.

Ställde mig i kö till Etagé, (japp, i Malmö är det fortfarande kö system som gäller & dresscode - vad är det?!) Efter lååång väntan kommer man äntligen in. Men vänta, det är inte Eric Prytz som spelas i högtalarna. Det är Carola. Och Arvingarna. Och "Den rosa helikoptern".


Men vilken glad skara! De hoppar och "dansar" av glädje när musiken spelas.


Jag stannade kvar i Malmö. Försöker än idag att intala mig att Malmö har sin charm. Men handen på hjärtat: Jag är jääävligt tveksam.



4 kommentarer:

Anonym sa...

Sorry, men menar du att du kommer att gå om Gynning i bloggtoppen eller * ASG *

LaZandrita sa...

HAHA, I fucking hate STEKARE med rosa skjortor, brun-utan-sol fejs och håret indränkt i vax and shit!

*~Miss Attitude~* sa...

Riktigt skön bild på kärringen !!! =)

Anonym sa...

Men darling, trodde du aldrig kom hem från köket och faktiskt mindes någonting, förutom att dina blå läppar kanske talade om att du druckit röskjut dan innan.. = )

o till anonym: ...Nää, jag tror inte det är jessies ambition, varför skulle man sträva efter det!